Clarksdale & Memphis

26 juli 2013 - Clarksdale, Mississippi, Verenigde Staten

Het was inderdaad een stevige rit van 8 uur naar Clarksdale, maar het was een afwisselende mooie dag en we zijn op een klein stukje na helemaal via de freeway gereden, niet de wat saaie maar snelle highway.

Branson ligt in de bergen (lees hoge heuvels) dus de eerste uurtjes crossen we door een prachtig groen glooiend landschap met af en toe een dorp of klein stadje. Uiteraard stoppen we even in Clinton, hij was tenslotte mijn favoriete president. Hier kennelijk ook want dit is niet de enige Clinton waar we doorheen zijn gereden.

Rond 5 uur komen we aan bij ons motel en na een burgerkingetje houden we het voor gezien voor vandaag, we hebben nog een paar dagen om Clarksdale te ontdekken, en het is geen wereldstad....qua maat dan he, wel qua reputatie op bluesgebied...

De volgende ochtend zijn we fris en fruitig het dorp gaan verkennen. Eerste stop...... Je raad het al.... Ground Zero Bluesclub. Wat een geweldige tent is en blijft dit toch... Opgericht door Morgan Freeman, en wereldberoemd voor elke bluesliefhebber. Bijna alle grote namen in de blues hebben hier wel eens opgetreden en de muren hangen dus vol met instrumenten en posters. Ook mag je hier zelf je naam op alles neerkrabbelen.... Stiften bij de bar af te halen. Ik heb nog even gezocht naar de krabbel van janny en mij van 4 jaar geleden maar die was reeds lang geleden overschreven vrees ik.

Na GZBC lopen we naar het meer dan honderd jaar oud greyhoundstation, nu in gebruik als informationcenter. Ook daar staat alles in het teken van de blues en na 5 minuten zit Jeroen al te jammen met een oude gitaar die daar staat. Ik raak aan de praat met de man die daar werkt en kom er snel achter dat janny en ik 4 jaar geleden met dezelfde man een heel leuk gesprek hebben gehad en een speldje hebben gekregen. Ook hij herinnert zich ons bezoekje nog...... Echt een leuke ervaring met een warm gevoel.

we bezoeken ook nog het blues- rock museum, een grappig klein museum met allerlei posters, lp's, en andere bluesgerelateerde dingen. Dit museum is opgezet door een nederlander, Theo, die er helaas niet is. We hadden hem al gemaild en hij vond het jammer dat hij er niet was, maar zijn museum was toch leuk.

Al met al een leuke dag die we zoals ondertussen gewoon voor ons, afsluiten met een ruime hoeveelheid bier op de veranda van ons motel. Want ja, we moeten ons geestelijk voorbereiden op het spannendste optreden..... Kort maar heeeeel belangrijk.....een  half uur spelen in Ground Zero.

Als we daar aankomen zit de tent stampvol met een groep van 200 militairen buiten de gewone gasten om, deze groep heeft een project hier  in het dorp gedaan en worden op deze manier in het zonnetje gezet en getracteerd op blues en Bbq, mooie meevaller, 200 extra luisteraars. En of dat nog niet genoeg is worden we ineens benaderd door de burgemeester van Clarksdale, Bill, hij komt ons de hand schudden, even een babbeltje maken, en ik mag met hem op de foto..... Vet cool....

Het optreden ging weer op rolletjes en het publiek laat goed van zich horen..... Dit is voor de band echt wel de grootste kick die ze hebben gehad..... Een once in a lifetime experience......niet in woorden uit te drukken.

Dat vind ik trouwens van de hele tour..... Ik ben wel gewend door Amerika te crossen en heb al heel veel gezien, maar door het touren met de band heeft deze reis toch wel een hele andere demensie gekregen. Je komt op plaatsen en lokaties waar je anders nooit zou komen, echt een ervaring om nooit te vergeten.

De vrijdag besteden we met een bezoek aan Memphis... Onderweg komen we nog een garagebedrijf tegen die wel erg mooie oldtimers heeft staan... We stoppen maar even om wat plaatjes te schieten... In memphis gaan we natuurlijk naar Bealestreet.. Hier zijn we redelijk snel uitgekenen en rijden we weer lekker terug naar Clarksdale, daar is de sfeer toch meer wat wij zoeken, minder toeristisch.

Ook deze dag vliegt weer voorbij en wordt waardig afgesloten met traditional soul food bij Hicks en een lekker biertje.

Morgen The Shack Up Inn........!!!!

1. Kris:
    27 juli 2013